Den optimale kost

En optimal kost til kvinder med PCOS er endnu ikke fastlagt.

Men kostretninger, der bygger på et højt proteinindhold og lavt glykæmisk indeks* vil muligvis forbedre insulinfølsomheden hos kvinder med PCOS. Muligvis vil en kost med et højt proteinindhold også mindske følelsen af sult og ”sukker-craving”, som mange kvinder med PCOS oplever.

*Glykæmisk indeks (GI) er et mål for, hvor meget en kulhydratholdig fødevare påvirker blodsukkeret.

Find Glykæmisk indeks her. Og find forslag til madvarer, der med fordel kan indgå i din kost.

Vægttab har den væsentligste betydning

Studier viser, at vægttab har den væsentligste betydning i behandling af kvinder med PCOS. Et vægttab på mere end 5-10% af din kropsvægt over mere end 2-3 måneder vil mindske testosteronniveauet. Derfor vil et vægttab hjælpe til at normalisere menstruationscyklus og forbedre chancen for at blive gravid. Dog forbedrer livsstilsændringer ikke uønsket hårvækst på krop og i ansigt (hirsutisme).

En stor kostundersøgelse foretaget af bl.a. Arne Astrup, Københavns Universitet, har vist, at et vægttab er lettere at holde, hvis man indtager en kost, der har et højt proteinindhold og et lavt glykæmisk indeks*.

Læs mere om undersøgelsen her.

Dog er det ligeså vigtigt at finde den kost, der virker for dig. Kosten skal dagligt medvirke til et langvarigt vægttab og sundere livsstil. En sund livsstil er det bedste for kvinder med PCOS for at mindske symptomerne og undgå alvorligere følgesygdomme.

Læs mere om følgesygdomme her.

Læs mere om forskellige kostretninger, som mange kvinder oplever har en gavnlig effekt på deres PCO-symptomer, her.