Følgesygdomme

Når du har PCOS, er du i risikogruppen for at udvikle en række mere alvorlige følgesygdomme. Derfor er det vigtigt at tage sin PCOS alvorligt, opnå en sundere livsstil og evt. blive medicineret. Du kan læse mere om følgesygdommene her.

Type 2-diabetes:

Når du har PCO har du 5 gange større risiko for at udvikle Type 2-diabetes. Det hænger sammen med nedsat insulinfølsomhed eller insulin resistens, som er et af symptomerne ved PCO.

Du kan læse mere om Type 2-diabetes her på Diabetesforeningens hjemmeside.

Hjerte-kar-sygdomme:

Når du har PCO har du 5-8 gange større risiko for at udvikle visse hjerte-kar-sygdomme. Det hænger sammen med forhøjet blodtryk, kolesterol og overvægt, som er nogle af symptomerne ved PCO.

Du kan læse mere om hjerte-kar-sygdomme her på Hjerteforeningens hjemmeside. https://hjerteforeningen.dk/alt-om-dit-hjerte/

Livmoderkræft (Endometriecancer):

Der ses en 3-4 gange større risiko for livmoderkræft hos kvinder med PCOS. Det hænger sammen med udebleven menstruation i en længere periode, som kan være et af symptomerne ved PCO.

Du kan læse mere om livmoderkræft her på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside.

Depression:

Der er hos kvinder med PCOS en hyppigere forekomst af depression, angst og spiseforstyrrelser. Når du har PCO har du 5-8 gange større risiko for at udvikle en depression, og en forholdsvis stor del af kvinder med PCO tager antidepressivmedicin. Grunden til den hyppigere forekomst af psykiske problemer kendes ikke.

Du kan læse mere om depression m.m. her på Psykiatrifondens hjemmeside.

Overvægt og fedme:

Ca. halvdelen af kvinder med PCO er overvægtige (med et BMI ≥25) eller lider af fedme (med et BMI ≥30). Også normalvægtige kvinder med PCO har tendens til abdominal fedme (æblefacon), og det skyldes nedsat insulinfølsomhed eller insulin resistens.

Du kan læse mere om fedme her på Landsforeningen for overvægtige – Adipositasforeningen.

Graviditetskomplikationer:

Når du har PCO, har du større risiko for at udvikle en række graviditetskomplikationer: svangerskabsforgiftning, graviditetsdiabetes og spontan abort (mistet foster før uge 22). Komplikationerne hænger sammen med forhøjet blodtryk, overvægt og nedsat insulinfølsomhed/insulin resistens, som er symptomer ved PCO.

Du kan læse mere om graviditetsdiabetes her på Diabetesforeningens hjemmeside.

Du kan læse mere om svangerskabsforgiftning her på Sundhed.dk

Du kan læse mere om spontan abort her på Sundhed.dk