Udredning

– kriterier for diagnosen

Udredning for PCOS starter typisk hos egen praktiserende læge og består af en blodprøve, undersøgelse af sygdomshistorie/symptombillede og mål af vægt, BMI, taljemål. En del af udredningen er en vaginal ultralydsscanning af æggestokkene hos en gynækolog eller fertilitetsklinik.

Kriterierne* for at få diagnosen PCOS er;

1. Uregelmæssige eller udeblevne menstruationer
  2. Hyperandrogenisme (uønsket hårvækst (hirsutisme), akne, hårtab m.v.).
  3. Mindst et polycystisk ovarium (PCO) (små ægblærer 2-9 mm)

To ud af tre kriterier skal være tilstede for at kunne få diagnosen.

*Rotterdam kriterierne fra 2003.

Læs mere om symptomerne på PCOS her.

P-piller kan maskere symptomerne

Brug af p-piller kan maskere symptomerne på PCOS, og derfor bør man ideelt set holde pause med p-piller i 3 måneder før udredning af PCOS. Dog opfordrer lægerne til, at man som ung kvinde ikke holder p-pille-pause, hvis man trives på p-piller og ikke har ønske om at opnå graviditet.

PCOS er en udelukkelses diagnose, så derfor vil egen læge altid skulle udelukke andre og mere alvorlige endokrine lidelser, før diagnosen PCOS kan stilles.

Få diagnosen noteret i din journal

PCOS er en kronisk lidelse og kan (med fordel) noteres i din journal, så du evt. kan modtage tilskud til medicin og behandling i forbindelse med diagnosen PCOS. Bed gerne din læge/fertilitetsklinik om at notere diagnosen – det hjælper også forskningen og PCO-foreningen på at skabe bedre forhold og behandlingsmuligheder for kvinder med PCOS.