Glykæmisk indeks

Glykæmisk indeks (GI) er et mål, der angiver hvor meget en madvare (der indeholder kulhydrat) påvirker dit blodsukker. Madvarer, der indeholder kulhydrater, har en indvirkning på blodsukkeret, da kulhydraterne omdannes til sukkerarter, som optages i blodet. Det fører til en stigning i blodsukkeret.

Men der er forskel på, hvor hurtigt kulhydrater optages i blodet. Har en madvare et højt glykæmisk indeks, bliver kulhydraterne omdannet til sukker og optaget hurtigt (= en hurtig stigning i blodsukkeret), mens madvarer med lavt glykæmisk indeks er længere om at blive optaget i blodet.

De vejledende værdier for glykæmisk indeks er:

  • Over 70 – højt GI
  • 55-70 – medium GI
  • Under 55 – lavt GI

Selvom en madvare har et højt glykæmisk indeks kan den godt være sund og omvendt. Gulerødder har fx et højt glykæmisk indeks (72), mens chokolade (49) har et lavt glykæmisk indeks. Fedt er med til at sænke optagelsen af sukker i blodet, og madevarer, der foruden kulhydrat også indeholder fedt, kan dermed have et lavt glykæmisk indeks.

Fødevare Glukose (GI = 100)
Brød
Franskbrød, lyst 70
Rugbrød 64
Morgenmad
Cornflakes 84
Havregrød 49
Korn, kerner, ris
Boghvede 54
Byg 25
Bulgur 48
Couscous 65
Hvedekerner 41
Ris, hvide 58
Ris, brune 55
Ris, parboiled 48
Rugkerner 34
Mælkeprodukter
Sødmælk 27
Skummetmælk 32
Frugt
Ananas 66
Appelsin 44
Banan, moden 54
Banan, umoden 30
Blommer 39
Vindruer 46
Kirsebær 22
Kiwi 53
Mango 56
Pære 37
Rosiner 64
Æble 38
Vandmelon 72
Grøntsager og bælgfrugter
Gulerødder 72
Kartofler, kogte 56
Kartofler, nye 57
Kartoffelmos 70
Bønner, kidney 27
Linser 29
Ærter 33
Pasta
Spaghetti, hvid 41
Spaghetti, durum 55
Spaghetti, fuldkorn 37
Snacks og søde sager
Chokolade 49
Honning 73
Kartoffelchips 54
Marmelade 49
Peanuts 14
Popcorn 55
Sukker 65
Kilde: sundfo.dk