Kostretninger

– som kvinder med PCOS oplever som gavnlige

Kostretningen Sense

“Sense er ikke en kur, men derimod en livsstil, der passer til alle mennesker, uanset størrelse, alder og vægt. Sense er egnet til varige vægttab, men egner sig også godt til vægtvedligeholdelse. Sense bygger på enkle og overskuelige principper, der hjælper til at sammensætte kosten på en måde, der sikrer en optimal mæthed og et stabilt blodsukker gennem hele dagen.”

Læs mere om sense her: www.sensekost.dk

Kostretningen Low Carb High Fat (LCHF)

“Low Carb High Fat er et udtryk for, at man spiser en kost, der indeholder få kulhydrater og meget fedt. Egentlig kan man sige, at man har vendt kostpyramiden på hovedet, idet man har vinket farvel til alle kornprodukter og stivelsesholdige kartofler og så selvfølgelig sukker.”

Læs mere om LCHF her: www.madbanditten.dk

KISS kost

“KISS KOST står for Klinisk InSulin Sænkende kost. Kostretningen er udviklet af Bjarne Stigsby og hovedprincippet er at sænke indholdet af insulin i blodet, da et lavere insulinniveau betyder, at blodsukkeret bliver mere stabilt. KISS er en livsstilsomlægning, der i korte træk går ud på, at man skal spise en kost, der består af en tredjedel protein, en tredjedel fedt og en tredjedel kulhydrater – fortrinsvis de langsomme kulhydrater.

Læs mere om KISS kost her: www.gynklinik.dk

PCO-venlig Kost

PCO-venlig kost er en kostretning specielt til kvinder med PCOS. Hovedprincipperne er, at hver måltid skal indeholde en tredjedel protein, en tredjedel fedt og en tredjedel kulhydrat, og at kulhydraterne skal vælges efter det glykæmiske indeks (GI).

Findes bl.a. i bogen ”Spis dig i balance” af Majbritt L. Engell og Ida Lysdahl Fahrenholtz.

Her kan du også finde inspiration og opskrifter:

PCOmad.dk

Sundfo.dk

pcoliv.dk